دیدینو

Ddno

دانلود تحقیق عوامل موثر در رشد خلاقیت


دانلود تحقیق عوامل موثر در رشد خلاقیت

بنابراین در این مورد که خلاقیت را می توان پرورش داد تردید وجود دارد روان شناسان از مدت ها قبل این اعتقاد را که هر استعدادی را می توان با تمرین تربیت نمود و پرورش داد، پذیرفته اند

دانلود دانلود تحقیق عوامل موثر در رشد خلاقیت

عوامل موثر رشد خلاقیت 
خلاقیت
پرورش و خلاقیت
دسته بندی روانشناسی و علوم تربیتی
فرمت فایل doc
حجم فایل 21 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 16

ابتدا می توان این سوال را طرح کرد: آیا امکان پرورش خلاقیت وجود دارد؟ تورنس (Torranc) تحقیقی انجام داد که سوال مزبور فرضیه آن را تشکیل می داد. بر اساس این تحقیق، تورنس نتیجه گیری می کند که می توان دسته ای از اصول را به کودکان یاد داد که به آن ها اجازه می دهد تعداد بسیار زیادی عقیده، آن هم عقایدی خیلی بهتر نیست به زمانی که هیچ گونه تربیتی در این مورد ندیده باشند، از خود ابراز دارند.

بنابراین در این مورد که خلاقیت را می توان پرورش داد تردید وجود دارد. روان شناسان از مدت ها قبل این اعتقاد را که هر استعدادی را می توان با تمرین تربیت نمود و پرورش داد، پذیرفته اند.

را جزر وجود شرایطی را برای خلاقیت ضروری می داند. وی آن ها را تحت عنوان «شرایط درونی آفرینندگی» به شرح زیر بیان کرده است:

  • ایمنی روان شناختی

این مرحله را می توان به سه فرآیند به هم پیوسته تقسیم کرد:

الف: پذیرش فرد به عنوان ارزش نامشروط وقتی با فردی به گونه ای رفتار نماییم که نشان دهیم او در حقوق خود و در آشکار ساختن خویش ارزش دارد – صرف نظر از اینکه شرایط فعلی با رفتار او چگونه است- در حال پرورش آفرینندگی هستیم.

ب: فراهم آوردن فضایی که در آن ارزشیابی بیرونی وجود ندارد. هنگامی که داوری های ما در خودمان بر معیارهای بیرونی نباشد، ما داریم به پرورش آفرینندگی می پردازیم؛ جایی که فرد خویشتن خود بیندیشد، احساس کند و همان باشد. این امر ادراک های مفاهیم و معانی را که در بخشی از آفرینندگی به شمار می روند پرورش می دهد.

برخی دیگر از روش های پرورش خلاقیت عبارتند از: بازیابی های فکری، حل معما و جدول، سرگرمی ها و هنرهای زیبا، نویسندگی به عنوان یک تمرین خلاقیت، تمرین در حل خلاق مسائل و مطالعه چنان که بیکن، فیلسوف و نویسنده انگلیسی قرن16 اظهار داشته است مطالعه انسان را کامل و قدرت و تصور را تغذیه می کند لیکن برای آنکه از مطالعه حداکثر استفاده را ببریم باید مطالب مناسبی برای مطالعه انتخاب کنیم.

الگوهای پرورش خلاقیت

  • جستجوی عدم شباهت

مثلاً پس از ایجاد یک ایده محتمل، جستجوی جایگزینی ها بپردازیم که منطقی هستند، اما با ایده اول فرق دارند ویا حتی متناقض اند.

  • پیش بینی کردن (مطلوب اندیشی)

بسیاری اوقات ما از فرضیات معین بی اطلاعیم و یا نمی خواهیم بپذیریم که این فرضیات ممکن است به طور تدریجی رفتار و افکار ما را بدون آگاهی خود هدایت کند. یکی از راه های روشن کردن این فرضیه ها تمرین وادار کردن افراد به پیشگویی کردن است که نوعی آزمایش در فکر است.

  • جستجوی نقد دیگران

راه دیگری برای تشخیص فرضیات نادرست، در خواست از دیگران برای انتقاد از ایده های ماست. بسیاری از مردم از چنین چیزی گریزانند. برخی آن را می پذیرند و برخی با روبه رو شدن با آن دفاعی برخورد می کنند.

  • تحلیل مسائل در جزئیات

هدف این است که ایده های خود را به اجزای ترکیب کننده آن ها خرد نماییم و بدین سان، خود را از قید فرضیات محدود کننده متنوع رها سازیم این راهبرد به توجه کردن به کنش ها و مایه هایی که نوعاً با اشیاء همراه نیستند توجه دارد. مثلا در رابطه با کاربردهای متنوع یک تکه آجر می توان به ویژگی هایی همچون رنگ، وزن، سنگینی، شکل و اینکه دارای منافذی است و الکتریسیته را منتقل نمی کند، اشاره نمود.

 

دانلود دانلود تحقیق عوامل موثر در رشد خلاقیت

پاورپوینت مدیریت خلاقیت در سازمانها و اهمیت آن


پاورپوینت مدیریت خلاقیت در سازمانها و اهمیت آن

این پاورپوینت در مورد مدیریت خلاقیت در سازمانها واهمیت آن در 140اسلاید و شامل مدیریت خلاقیت در سازمانها واهمیت آن؛مدیریت خلاقیت،مدیریت سازمانی،خلاقیت،ارزیابی خلاقیت،اهمیت خلاقیت در سازمان ،تعریف خلاقیت،عوامل سازمانى موثر بر خلاقیت ، و منابع می باشد

دانلود پاورپوینت مدیریت خلاقیت در سازمانها و اهمیت آن

مدیریت خلاقیت در سازمانها واهمیت آن
مدیریت خلاقیت
مدیریت سازمانی خلاقیت
 ارزیابی خلاقیت
 اهمیت خلاقیت در سازمان 
تعریف خلاقیت عوامل سازمانى موثر بر خلاقیت
دسته بندی اقتصاد
فرمت فایل pptx
حجم فایل 1252 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 140

این پاورپوینت در مورد مدیریت خلاقیت در سازمانها واهمیت آن در 140اسلاید و شامل مدیریت خلاقیت در سازمانها واهمیت آن؛مدیریت خلاقیت،مدیریت سازمانی،خلاقیت،ارزیابی خلاقیت،اهمیت خلاقیت در سازمان ،تعریف خلاقیت،عوامل سازمانى موثر بر خلاقیت ، و منابع می باشد...

نشانگان سازمان رو به افول

نشانگان خلاقیت گریزی

مدیریت خلاقیت در سازمان

اهمیت خلاقیت در سازمان

فرایند حل مسئله

علل کمرنگ شدن اصول اخلاقی در سازمانه

تعریف خلاقیت

ابزارهاى خلاقیت

 تشریح 39 ویژگی ماتریس تناقض

  یورش فکرى نوشتار

ىسنجش خلاقیت

عوامل سازمانى موثر بر خلاقیت

کاهش تفکر منفی

چگونگی پروراندن ایده‌ها

چشم انداز مبهم Fuzzy Vision افراد در فضای چشم انداز و ماموریت سازمانی تنفس نمی کنند؛ فقدان همترازی استراتژیک؛ افراد نمی دانند که سازمان به کجا می رود و هدف آن چیست؟

فقدان مهارت های رهبری  Lack of Leadership Skills ترس از تغییر؛ فقدان روحیه کارآفرینی؛ سبک رهبری بی بندوبار یا آمرانه؛ مدیریت جزء نگر؛ برنامه های ضعیف بهبود مدیریت

فرهنگ غیر مشوق Discouraging Culture فقدان ارزش های مشترک؛ فقدان اعتماد؛ فرهنگ سرزنش؛ تمرکز بر مسائل نه فرصت ها؛ عدم تحمل شکست ها؛ عدم اعتماد افراد به رهبران و سیستم ها

بوروکراسی حاد High Bureaucracy ساختارهای سازمانی با لایه های زیاد؛ دیوارهای بلند بین لایه های مدیریتی؛ تصمیم گیری کند؛ پایش نزدیک افراد؛ موانع زیاد برای تفکر خلاق

دانلود پاورپوینت مدیریت خلاقیت در سازمانها و اهمیت آن

دانلود پاورپوینت خلاقیت در بازی کودکان


دانلود پاورپوینت خلاقیت در بازی کودکان

در میان اقسام بازی ، بازی هایی که آفریده خود کودکان است و ما آنها را بازی های ابتکاری یا موضوع دار و نقش دار می نامیم اهمیت ویژه ای دارند در این بازی ها خردسالان آنجه را که در محیط زندگی خود از فعالیت بزرگسالان می بینند ، تقلید می کنند بازی های ابتکاری به شخصیت کودک شکل می بخشد و از این رو وسیله پردازشی در تربیت او محسوب می شود

دانلود دانلود پاورپوینت خلاقیت در بازی کودکان

خلاقیت در بازی کودکان
بازی کودکان 
ابتکار در بازی 
بازی کودک 
ارتباط بازی با کودک
دسته بندی روانشناسی و علوم تربیتی
فرمت فایل ppt
حجم فایل 346 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 57
بازی های ابتکاری را تعریف کنید؟
در میان اقسام بازی ، بازی هایی که آفریده خود کودکان است  و ما آنها را بازی های ابتکاری یا موضوع دار و نقش دار می نامیم اهمیت ویژه ای  دارند . در این بازی ها خردسالان آنجه را که در محیط زندگی خود از فعالیت بزرگسالان می بینند ، تقلید می کنند . بازی های ابتکاری به شخصیت کودک شکل می بخشد و از این رو وسیله پردازشی در تربیت او محسوب می شود.
تقش لغات و صداها را در بازی کودکان بیان کنید؟
تفکر کودک به زبان او بستگی دارد و برای برخورداری از زبانی غنی و وسیع باید دامنه خزانه لغات کودک را افزایش داد تا ابزار لازم را برای طبقه بندی و تعمیم که ساخت پیچیده ای دارند به دست آورند و مفاهیم زمان، فضا و احتمال را درک کنند. یک بازی مطلوب برای کودکی که در حالت لذت بردن از بیان کلمات است، نظر افکندن بر یک کتاب، تصویر یا مجله است.
بازی با لغات و صداها برای کودک خیلی لذت بخش است، به شنیدن داستان، تعریف داستان، بازی سؤال و جواب، انتقال پیام به دیگران علاقه نشان می دهد و با استفاده از این علاقه می توان برای رفع مشکلات و آموزش دروسی مانند فارسی، اجتماعی، علوم و هدیه های آسمانی و... استفاده کرد.
 تأثیر بازی در پرورش خلاقیت کودک بیان کنید.
 خلاقیت زیباترین و شگفت انگیزترین خصیصه انسان است . غنا و پویایی و بقای هرفرهنگ و تمدنی به خلاقیت مرمان آن بستگی دارد و این واقعیت را تاریخ بارها به اثبات رسانده است . از طرف دیگر هم همان طور که می دانیم دوران کودکی از نقش حساس وتعین کننده برخوردار است.
 نقش بازی در رشد اجتماعی کودک را بیان کنید.
موجب ارتباط کودک با محیط بیرون می شود و دنیای اجتماعی او را گسترش می دهد. موجب شکـــوفایـــی استعدادهای نهفته و بروز خلاقیت می شود. همکاری ، همیاری و مشارکت کــودک توسعه می یابد. با رعایت اصول و مقــــررات آشنا می شود. همانند سازی با بـــــزرگسالان را مـــــی آموزد. با مفهــــوم سلسله مــــراتب آشنا شده و آنــــرا رعایت می کند. رقابت را می آموزد و شکست را بطور واقعــــی تجربه می کند. قدرت ابراز وجود پیدا می کند و از ترس، کمرویـی و خجالت بیهوده رها می شود. حمایت از افــــراد ضعیف را مـــی آموزد.
تاثیر بازی در پرورش خلاقیت کودکان
خلاقیت زیباترین و شگفت انگیزترین خصیصه انسان است . غنا و پویایی و بقای هرفرهنگ و تمدنی به خلاقیت مرمان آن بستگی دارد و این واقعیت را تاریخ بارها به اثبات رسانده است . از طرف دیگر هم همان طور که می دانیم دوران کودکی از نقش حساس وتعین کننده برخوردار است. توجه به این دوران تا آن جا است که اولا کودکی خصوصا" سنین آغاز آن از جانب روان شناسان و صاحب نظران تعلیم و تربیت غالبا" به عنوان برجسته ترین مرحله در تکوین شخصیت انسان شناخته شده است . ثانیا" وجود تعارضات ، اختلالاتو نابسامانی های روانی در این سنین را از عوامل اساسی در سراسر زندگی دانسته اند .

پژوهش های روان شناسی و تعلیم و تربیتی و نیز تجارب گرانبهای کودکستان ها نشان می دهند که آغاز رشد آفرینندگی در کودکان  در سنین آمادگی و پیش از دبستان است . در این سنین رابطه جدیدی میان تفکر و عمل وی پدیدار می گردد و تلاش کودک برای شناخت عجایب و شگفتی های محیط پیرامونش جدی تر می شود این فراگیری و شناخت عمدتا" از  طریق تجربه عملی صورت می پذیرد . این تجربه عملی یا بازی یکی از اعمال روزمره زندگی هر کودک است و کوششی است که به تمام  وجود او بستگی دارد . بدون تردید می توان گفت که بازی بهترین شکل فعالیت طبیعی هر کودک محسوب می گردد و مناسب ترین  راه برای بروز و رشد استعداد او به شمار می رود .


در جریان بازی است که نیروهای ذهنی و جسمی کودک ، یعنی : دقت ، تخیل ، نظم و ترتیب ، چالاکی و غیره رشد می یابند و علاوه بر اینها برای کدک ، محرک و انگیزه ای میشود در جهت کسب تجارب اجتماعی .
با توجه به مقدمه فوق می توان گفت که : به طور کلی بازی به معنی دقیق کلمه شامل فعالیت  هائی می شود که عاری از هدف خارجی بوده اختیاری ، دلپذیر و فاقد سازمان باشد .
بازی متاثر از عوامل بسیار زیادی است که هر کدام از این عوامل به نوبه خود نوع و چگونگی بازی کودکان و نوع سایلی که کودکان برای بازی انتخاب می کنند و یا برای آنان در نظر گرفته می شود را تعیین می کنند . که پاره ای از این عوامل عبارتند از :

سن و رشد کودک : امروزه ما به گزارشات و مقالات بی شماری بر می خوریم که توضیح می دهند کدام اسباب بازی عملا" با کدام ماه از رشد و تکامل کودک متناسب است .
محیط زندگی : در این رابطه شرایط آب و هوایی ، محیط روستائی و شهری ، اب و هوای گرم و سرد و غیره هر کدام بازی های خاص خود را ایجاب می کنند .
ظرفیت کودک : توانائی های  کودکان نیز از جمله عوامل تعین کننده در بازی ها می باشند .
 وضعیت اقتصادی : بازی و وسایل آن در جوامع محروم و غنی ثروتمند از تفاوت های فاحشی بر خوردارند .
فرهنگ : در بسیاری از موارد فرهنگ تعیین کننده بازی های خاص می باشد در اغلب موارد این فرهنگ است که تعیین می کند دختران باید چه بازی ها و پسران باید به چه بازی هایی بپردازند .
جنسیت : در بسیاری از موارد جنسیت خود عامل تعیین کننده ومشخص کننده بازی به شمار می رود .
در جریان بازی است که نیروهای ذهنی و جسمی کودک یعنی دقت ، حافظه ، تخیل ، نظم و ترتیب ، چالاکی و ... رشد می یابند.

بازی نقش مهمی را در رشد کودک ایفا، می کند . علاوه بر این انسان به عنوان موجودی اجتماعی ، نیاز دارد که به گروهی تعلق داشته باشد و خود را بخشی از آن بداند . بازی در این رابطه وظایف متعددی در سطوح مختلف رشد به عهده می گیرد که در ارضاء روابط  با رشد شناختی باعث افزایش  مهارت ها در برنامه ریزی ، توانایی حل مشکلات ، مهارت در وضعیت تحصیلی و دست یافتن به دوراندیشی و غیره می گردد .
کودک از راه بازی می تواند به استعدادها ، توانائی ها ، خواست ها ضعف ها و نکات مثبت و منفی خود پی ببرد و لذا با شناخت ویژگی های خود ساخت شخصیتی خود را تحکیم بخشد .
و لیکن با توجه به اهمیت و محور بحث در رابطه با تاثیر بازی در پرورش خلاقیت کودکان در صدد هستیم تا به تاثیر یکی از انواع بازی در پرورش خلاقیت کودکان بپردازیم .

فایل پاورپوینت 57 اسلاید

دانلود دانلود پاورپوینت خلاقیت در بازی کودکان

پاورپوینت آشنایی با مهندسی خلاقیت و نظریه حل ابداعانه مسئله (TRIZ)


پاورپوینت آشنایی با مهندسی خلاقیت و نظریه حل ابداعانه مسئله (TRIZ)

دانلود پاورپوینت با موضوع آشنایی با مهندسی خلاقیت و نظریه حل ابداعانه مسئله (TRIZ )، در قالب ppt و در 86 اسلاید، قابل ویرایش، شامل دانش خلاقیت شناسی وTRIZ، تعریف علم خلاقیت شناسی، تعاریف خلاقیت و نوآوری، خلاقیت شناسی اختراعات، تعریف اختراع، خلاقیت شناسی تحلیلی اختراعات، روش مهندسی معکوس اختراعات (REI)،تاریخچه TRIZ، ویژگی های نظریه اختراع، فواید و

دانلود پاورپوینت آشنایی با مهندسی خلاقیت و نظریه حل ابداعانه مسئله (TRIZ)

پاورپوینت آشنایی با مهندسی خلاقیت ونظریه حل ابداعانه مسئله (TRIZ)
پاورپوینت آشنایی با مهندسی خلاقیت 
پاورپوینت نظریه حل ابداعانه مسئله TRIZ
دانش خلاقیت شناسی و TRIZ
تعریف علم خلاقیت شناسی 
تعاریف خلاقیت و نوآوری 
خلاقیت شناسی اختراعات
تعریف اختراع
خلاقیت شناسی تحلیلی اختراعات 
روش مهندسی معکوس اختراعات (REI)
TRIZ
تاریخچه TRIZ
دسته بندی مدیریت
فرمت فایل ppt
حجم فایل 928 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 86

دانلود پاورپوینت با موضوع آشنایی با مهندسی خلاقیت و نظریه حل ابداعانه مسئله (TRIZ )، در قالب ppt و در 86 اسلاید، قابل ویرایش، شامل:

 

دانش خلاقیت شناسی وTRIZ

تعریف  علم خلاقیت شناسی

تعاریف خلاقیت و نوآوری

خلاقیت شناسی اختراعات

تعریف اختراع

خلاقیت شناسی تحلیلی  اختراعات

روش مهندسی معکوس اختراعات (REI)

TRIZ

تاریخچه TRIZ

ویژگی های نظریه اختراع

فواید و کاربردهای TRIZ

دیگر رویکردهای خلاقیت شناختی مبتنی بر دانش TRIZ

مسئله وTRIZ

انواع مسئله

مسئله وTRIZ

پارامترهای مهندسی TRIZ

قوانین ابداع

مثالی از حل یک تناقض به وسیلة TRIZ

نتیجة یافته ها

منابع

 

توضیحات:

این فایل شامل پاورپوینتی با موضوع" آشنایی با مهندسی خلاقیت و نظریه حل ابداعانه مسئله (TRIZ )" می باشد که در حجم 86 اسلاید، همراه با تصاویر و توضیحات کامل تهیه شده است که می تواند به عنوان ارائه کلاسی مورد استفاده قرار گیرد.

پاورپوینت تهیه شده بسیار کامل و قابل ویرایش بوده و در تهیه آن، کلیه اصول و علائم نگارشی و چیدمان جمله بندی رعایت شده و به راحتی و به دلخواه می توان قالب آن را تغییر داد.

دانلود پاورپوینت آشنایی با مهندسی خلاقیت و نظریه حل ابداعانه مسئله (TRIZ)

دانلود مدیریت خلاقیت و نوآوری در مدیریت


دانلود مدیریت خلاقیت و نوآوری در مدیریت

خلاقیت خلاقیت یعنی تلاش برای ایجاد یک تغییر هدفدار در توان اجتماعی یا اقتصادی سازمان خلاقیت بکارگیری توانایی های ذهنی برای ایجاد یک فکر یا مفهوم جدید است خلاقیت یعنی توانایی پرورش یا به وجود آوردن یک انگاره یا اندیشه جدید (در بحث مدیریت نظیر به وجود آوردن یک محصول جدید است)

دانلود دانلود مدیریت خلاقیت و نوآوری در مدیریت

خلاقیت درمدیریت 
نوآوری در مدیریت 
مدیریت 
خلاقیت از دیدگاه سازمانی
خلاقیت از دیدگاه روانشناسی
دسته بندی مدیریت
فرمت فایل ppt
حجم فایل 134 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 25
مقدمه

امروزه جامعه‌ نیازمند آموزش‌ مهارتهایی است ‌که با کمک آن بتواند همگام با توسعه علم وفناوری به پیش برود،هدف ‌باید پرورش ‌انسانهایی ‌باشد که ‌بتوانند با مغزیی خلاق‌ با مشکلات‌ روبرو شده ‌و به ‌حل ‌آنها بپردازند. به ‌گونه ای‌ که ‌انسانها بتوانند به خوبی ‌با یکدیگر ارتباط‌ برقرار کرده ‌و با بهره‌گیری ‌از دانش جمعی ‌و تولید افکار نو مشکلات‌ را از میان‌ بردارند و به ‌سوی ‌یک‌ جامعه ‌سعادتمند قدم‌ بردارند.

خلاقیت دارای سه مؤلفه است:

تخصص ، تفکر خلاق و انگیزش که می تواند درونی و بیرونی باشد.

خلاقیت
خلاقیت یعنی تلاش برای ایجاد یک تغییر هدفدار در توان اجتماعی یا اقتصادی سازمان
خلاقیت بکارگیری توانایی های ذهنی برای ایجاد یک فکر یا مفهوم جدید است
خلاقیت یعنی توانایی پرورش یا به وجود آوردن یک انگاره یا اندیشه جدید (در بحث مدیریت نظیر به وجود آوردن یک محصول جدید است)
خلاقیت عبارت است از طی کردن راهی تازه یا پیمودن یک راه طی شده قبلی به طرزی نوین

خلاقیت از دیدگاه سازمانی

ارائه ی فکر و طرح نوین برای بهبود و ارتقاء کمیت یا کیفیت فعالیت‌های سازمان؛ مثلاً افزایش بهره‌وری، افزایش تولیدات یا خدمات، کاهش هزینه‌ها، تولیدات یا خدمات از روش بهتر، تولیدات یا خدمات جدید و غیره.

 

خلاقیت از دیدگاه روانشناسی

خلاقیت یکی از جنبه‌های اصلی تفکر یا اندیشیدن است.

تفکر عبارت است از فرایند بازآرایی یا تغییر اطلاعات و نمادهای کسب شده موجود در حافظه درازمدت. 

تفکر
 تفکر همگرا: فرایند بازآرایی یا دوباره سازی اطلاعات و نمادهای کسب شده موجود در حافظه درازمدت.
 تفکر واگرا: فرایند ترکیب و نوآرایی اطلاعات و نمادهای کسب شده موجود در حافظه درازمدت،        خلاقیت یعنی تفکر واگرا

  ویژگیهای افراد خلاق

1 - سلامت روانی و ادراکی

2 - انعطاف پذیری ادراک

3 - ابتکار

4 - ترجیح دادن پیچیدگی نسبت به سادگی

5 - استقلال رای و داوری


فایل پاورپوینت 25 اسلاید

دانلود دانلود مدیریت خلاقیت و نوآوری در مدیریت